Służba Geodezyjna i Kartograficzna Powiatu Piaseczyńskiego

Służba Geodezyjna i Kartograficzna szczebla powiatowego

Na podstawie art. 6a ust. 1 pkt 2b ustawy z dnia 17 maja 1989 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz. U. 2021 poz. 1990) organem administracji geodezyjnej i kartograficznej na szczeblu powiatowym jest Starosta, który wykonuje swoje obowiązki przy pomocy Geodety Powiatowego

Starosta w drodze porozumienia, na wniosek gminy, może powierzyć prowadzenie spraw z zakresu geodezji i kartografii należących do jego zakresu i kompetencji, w tym wydawanie decyzji administracyjnych, na szczebel gminy, pod warunkiem spełnienia określonych warunków przez Gminę. Wówczas Wójt, Burmistrz albo Prezydent miasta prowadzi sprawy powierzone przy pomocy geodety gminnego wchodzącego w skład urzędu gminy.

Do zadań Starosty jako organu służby geodezyjnej i kartograficznej należy:

  1. prowadzenie powiatowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, w tym:
    1. prowadzenie dla obszaru powiatu:
      • ewidencji gruntów i budynków (egib), w tym bazy danych,
      • geodezyjnej ewidencji sieci uzbrojenia terenu (gesut), w tym bazy danych,
      • gleboznawczej klasyfikacji gruntów,
    2. tworzenie, prowadzenie i udostępnianie dla obszaru powiatu baz danych:
      • rejestru cen nieruchomości (rcn)
      • szczegółowej osnowy geodezyjnej (sog)
      • bazy danych obiektów topograficznych o szczegółowości zapewniającej tworzenie standardowych opracowań kartograficznych w skalach 1:500-1:5000 (bdot500)
    3. tworzenie i udostępnianie dla obszaru powiatu standardowych opracowań kartograficznych: map zasadniczych i map ewidencyjnych, co najmniej w jednej ze skal: 1:500, 1:1000, 1:2000, 1:5000;
  2. koordynacja usytuowania projektowanych sieci uzbrojenia terenu;
  3. zakładanie osnów szczegółowych;
  4. przeprowadzanie powszechnej taksacji nieruchomości oraz opracowywanie i prowadzenie map i tabel taksacyjnych dotyczących nieruchomości;
  5. ochrona znaków geodezyjnych, grawimetrycznych i magnetycznych.

W okresie od 1999 do 2010 roku utworzona jednostka Powiatowego Ośrodka Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej (PODGiK) w Piasecznie, kierowana przez Dyrektora, podlegająca pod Geodetę Powiatowego, powołana do technicznej obsługi państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego (PZGiK), prowadziła następujące zadania:

  1. obsługę zgłoszeń prac geodezyjnych i kartograficznych,
  2. udostępnianie państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego,
  3. prowadzenie ewidencji gruntów i budynków,
  4. prowadzenie rejestru cen i wartości nieruchomości,
  5. prowadzenie mapy zasadniczej,
  6. obsługę zespołu uzgadniania dokumentacji projektowej.

Funkcję Starosty Piaseczyńskiego obejmowali:

  1. pan Wojciech Adamiak – I kadencja,
  2. pan Jerzy Kongiel – II kadencja,
  3. pan Jan Adam Dąbek – III i IV kadencja,
  4. pan Wojciech Ołdakowski – V kadencja,
  5. pan Ksawery Gut – VI kadencja.

Geodeci Powiatowi Powiatu Piaseczyńskiego

Zgodnie z § 4 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 9 listopada 2004 r. w sprawie określenia wymagań, jakim powinni odpowiadać wojewódzcy inspektorzy nadzoru geodezyjnego i kartograficznego, geodeci województw, geodeci powiatowi i geodeci gminni (Dz.U. 2004 Nr 249 poz. 2498) geodetą powiatowym może być osoba, która spełnia następujące wymagania:

  1. korzysta w pełni z praw cywilnych i obywatelskich,
  2. posiada dyplom ukończenia studiów wyższych na kierunku geodezyjnym,
  3. posiada uprawnienia zawodowe do wykonywania samodzielnych funkcji w dziedzinie geodezji i kartografii w zakresach:
    • geodezyjne pomiary sytuacyjno-wysokościowe, realizacyjne i inwestycyjne,
    • rozgraniczenie i podziały nieruchomości (gruntów) oraz sporządzanie dokumentacji do celów prawnych,
  4. minimum 2-letni staż pracy w urzędach administracji rządowej lub w organach jednostek samorządu terytorialnego.

Stanowisko Geodety Powiatowego w Starostwie Powiatowym w Piasecznie obejmowali:

  1. pan Wojciech Utracki (1999),
  2. pani Marzanna Kuczerepa – pełniąca obowiązki (2000 – 2002),
  3. pani Barbara Gutowska (2002 – 2004),
  4. pani Anita Wierzejska (2004 – 2011),
  5. pani Monika Jaroszewska – pełniąca obowiązki (2011 – 2013),
  6. pani Monika Jaroszewska – (2013 – obecnie).

Stanowisko Dyrektora Powiatowego Ośrodka Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej w Piasecznie obejmowali:

  1. pani Danuta Ilcewicz – Kierownik Składnicy (1999),
  2. pan Jacek Nowicki (1999 – 2005),
  3. pani Jolanta Komosa – pełniąca obowiązki (2005 – 2006),
  4. pani Elżbieta Krzyżanowska (2006 – 2010).

Przeczytaj także