Modernizacja EGiB w obrębie Okrzeszyn, gm. Konstancin-Jeziorna
Służba Geodezyjna i Kartograficzna Powiatu Piaseczyńskiego
Służba Geodezyjna i Kartograficzna szczebla powiatowego
Na podstawie art. 6a ust. 1 pkt 2b ustawy z dnia 17 maja 1989 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz. U. 2021 poz. 1990) organem administracji geodezyjnej i kartograficznej na szczeblu powiatowym jest Starosta, który wykonuje swoje obowiązki przy pomocy Geodety Powiatowego.
Starosta w drodze porozumienia, na wniosek gminy, może powierzyć prowadzenie spraw z zakresu geodezji i kartografii należących do jego zakresu i kompetencji, w tym wydawanie decyzji administracyjnych, na szczebel gminy, pod warunkiem spełnienia określonych warunków przez Gminę. Wówczas Wójt, Burmistrz albo Prezydent miasta prowadzi sprawy powierzone przy pomocy geodety gminnego wchodzącego w skład urzędu gminy.
Do zadań Starosty jako organu służby geodezyjnej i kartograficznej należy:
- prowadzenie powiatowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, w tym:
- prowadzenie dla obszaru powiatu:
- ewidencji gruntów i budynków (egib), w tym bazy danych,
- geodezyjnej ewidencji sieci uzbrojenia terenu (gesut), w tym bazy danych,
- gleboznawczej klasyfikacji gruntów,
- tworzenie, prowadzenie i udostępnianie dla obszaru powiatu baz danych:
- rejestru cen nieruchomości (rcn)
- szczegółowej osnowy geodezyjnej (sog)
- bazy danych obiektów topograficznych o szczegółowości zapewniającej tworzenie standardowych opracowań kartograficznych w skalach 1:500-1:5000 (bdot500)
- tworzenie i udostępnianie dla obszaru powiatu standardowych opracowań kartograficznych: map zasadniczych i map ewidencyjnych, co najmniej w jednej ze skal: 1:500, 1:1000, 1:2000, 1:5000;
- prowadzenie dla obszaru powiatu:
- koordynacja usytuowania projektowanych sieci uzbrojenia terenu;
- zakładanie osnów szczegółowych;
- przeprowadzanie powszechnej taksacji nieruchomości oraz opracowywanie i prowadzenie map i tabel taksacyjnych dotyczących nieruchomości;
- ochrona znaków geodezyjnych, grawimetrycznych i magnetycznych.
W okresie od 1999 do 2010 roku utworzona jednostka Powiatowego Ośrodka Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej (PODGiK) w Piasecznie, kierowana przez Dyrektora, podlegająca pod Geodetę Powiatowego, powołana do technicznej obsługi państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego (PZGiK), prowadziła następujące zadania:
- obsługę zgłoszeń prac geodezyjnych i kartograficznych,
- udostępnianie państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego,
- prowadzenie ewidencji gruntów i budynków,
- prowadzenie rejestru cen i wartości nieruchomości,
- prowadzenie mapy zasadniczej,
- obsługę zespołu uzgadniania dokumentacji projektowej.
Funkcję Starosty Piaseczyńskiego obejmowali:
- pan Wojciech Adamiak – I kadencja,
- pan Jerzy Kongiel – II kadencja,
- pan Jan Adam Dąbek – III i IV kadencja,
- pan Wojciech Ołdakowski – V kadencja,
- pan Ksawery Gut – VI kadencja.
Geodeci Powiatowi Powiatu Piaseczyńskiego
Zgodnie z § 4 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 9 listopada 2004 r. w sprawie określenia wymagań, jakim powinni odpowiadać wojewódzcy inspektorzy nadzoru geodezyjnego i kartograficznego, geodeci województw, geodeci powiatowi i geodeci gminni (Dz.U. 2004 Nr 249 poz. 2498) geodetą powiatowym może być osoba, która spełnia następujące wymagania:
- korzysta w pełni z praw cywilnych i obywatelskich,
- posiada dyplom ukończenia studiów wyższych na kierunku geodezyjnym,
- posiada uprawnienia zawodowe do wykonywania samodzielnych funkcji w dziedzinie geodezji i kartografii w zakresach:
- geodezyjne pomiary sytuacyjno-wysokościowe, realizacyjne i inwestycyjne,
- rozgraniczenie i podziały nieruchomości (gruntów) oraz sporządzanie dokumentacji do celów prawnych,
- minimum 2-letni staż pracy w urzędach administracji rządowej lub w organach jednostek samorządu terytorialnego.
Stanowisko Geodety Powiatowego w Starostwie Powiatowym w Piasecznie obejmowali:
- pan Wojciech Utracki (1999),
- pani Marzanna Kuczerepa – pełniąca obowiązki (2000 – 2002),
- pani Barbara Gutowska (2002 – 2004),
- pani Anita Wierzejska (2004 – 2011),
- pani Monika Jaroszewska – pełniąca obowiązki (2011 – 2013),
- pani Monika Jaroszewska – (2013 – obecnie).
Stanowisko Dyrektora Powiatowego Ośrodka Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej w Piasecznie obejmowali:
- pani Danuta Ilcewicz – Kierownik Składnicy (1999),
- pan Jacek Nowicki (1999 – 2005),
- pani Jolanta Komosa – pełniąca obowiązki (2005 – 2006),
- pani Elżbieta Krzyżanowska (2006 – 2010).