nowe przepisy prawa

Przypominamy – operaty w wersji papierowej tylko do 31.12.2021!

Szanowni Państwo, uprzejmie przypominamy, że zgodnie z § 42 ust. 3 Rozporządzenia Ministra Rozwoju z dnia 18 sierpnia 2020 r. w sprawie standardów technicznych wykonywania geodezyjnych pomiarów sytuacyjnych i wysokościowych oraz opracowywania i przekazywania wyników tych pomiarów do państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego (Dz. U. 2020 poz. 1429) operaty geodezyjne w wersji papierowej będą przyjmowane do PZGiK wyłącznie do dnia 31 grudnia bieżącego roku.

Według danych statystycznych za miesiąc październik, w formie elektronicznej do naszego urzędu przekazanych zostało aż 355 operatów z 674 złożonych ogółem, co stanowi około 53%. To dobry wynik, jednakże ponownie zwracamy Państwu szczególną uwagę, że do 1 stycznia 2022 roku wskaźnik ten bezwzględnie musi osiągnąć już 100%, gdyż jesteśmy zobligowani do przestrzegania przepisów prawa w jego brzmieniu.

Jednocześnie przypominamy również, że zgodnie z § 35 ust. 2 ww. rozporządzenia Ministra Rozwoju z dnia 18 sierpnia 2020 r. w sprawie standardów technicznych (…), operat elektroniczny w formacie pliku PDF powinien być podpisany przez Kierownika pracy geodezyjnej poprzez jedną z trzech form:

  1. podpis kwalifikowany (pozwalający na podpis dużych plików – ponad 10 MB),
  2. podpis zaufany (pozwalający na podpis plików do ok. 7 MB),
  3. podpis osobisty.

W związku z powyższym uprzejmie prosimy o zorganizowanie podpisu zaufanego lub kwalifikowanego Kierowników prac geodezyjnych w okresie nie dłuższym niż 28 lutego 2021 roku.

Po tej dacie zostanie wyłączona możliwość przesyłania operatu elektronicznego bez podpisu jw. (czyli pierwsza opcja z listy w systemie ePODGiK). Ponadto producent portalu ePODGiK poinformował, że trwają prace nad uwzględnianiem przy przesyłaniu do PZGiK operatów elektronicznych podpisanych z wykorzystaniem PAdES.

Liczymy na Państwa zrozumienie i sprawne wyposażenie się w podpisy zaufane lub kwalifikowane oraz przygotowanie się do przekazywania operatów technicznych w formie elektronicznej. Zapewniamy, że dla obu stron procesu obsługi prac geodezyjnych w Wydziale Geodezji i Katastru operaty elektroniczne mogą być obsługiwane zdecydowanie sprawniej niż papierowe, co z pewnością przekłada się na szybsze działanie Wydziału, szybsze zasilenie baz, szybszą dostępność operatu przy zgłoszeniach itd.

Przeczytaj także