Wyłożenie projektu modernizacji obrębu Cieciszew, gm. Konstancin-Jeziorna
Operaty elektroniczne – wymagany podpis Kierownika
Szanowni Państwo,
uprzejmie przypominamy, że zgodnie z § 35 ust. 2 rozporządzenia Ministra Rozwoju z dnia 18 sierpnia 2020 r. w sprawie standardów technicznych (…) operat elektroniczny w formacie pliku PDF powinien być podpisany przez Kierownika pracy geodezyjnej poprzez jedną z trzech form:
- podpis kwalifikowany (pozwalający na podpis dużych plików – ponad 10 MB),
- podpis zaufany (pozwalający na podpis plików do ok. 7 MB),
- podpis osobisty.
Powyższe zmiany zostały wprowadzone w okresie, w którym wielu z Państwa przestawiło się już na operaty techniczne w formie elektronicznej (możliwość tę wspólnie z firmą GEO-SYSTEM umożliwiliśmy poprzez system ePODGiK już w 2016 roku). Poniekąd wymusiła tę zmianę również sytuacja związana z pandemią. Niemniej jednak, pomimo wielu interpretacji i wyjaśnień GGK w kwestii pierwotnych intencji powyższego przepisu, jesteśmy zobligowani do przestrzegania przepisów prawa w jego brzmieniu.
Jednocześnie informujemy, że spodziewana jest nowelizacja rozporządzenia w sprawie standardów, która jest obecnie w fazie konsultacji.
W związku z powyższym prosimy o zorganizowanie podpisu zaufanego lub kwalifikowanego Kierowników prac geodezyjnych w okresie nie dłuższym niż 28 lutego 2021 roku.
Po tej dacie zostanie wyłączona możliwość przesyłania operatu elektronicznego bez podpisu jw. (czyli pierwsza opcja z listy w systemie ePODGiK). Ponadto producent portalu ePODGiK poinformował, że trwają prace nad uwzględnianiem przy przesyłaniu do PZGiK operatów elektronicznych podpisanych z wykorzystaniem PAdES. Przypominamy, że operaty papierowe mogą być przyjmowane do PZGIK nie dłużej niż do 31 grudnia 2021 r. (§ 42 ust. 3 rozporządzenia w sprawie standardów technicznych).
Liczymy na Państwa zrozumienie i sprawne wyposażenie się w podpisy zaufane lub kwalifikowane. Zapewniamy, że dla obu stron procesu obsługi prac geodezyjnych w Wydziale Geodezji i Katastru operaty elektroniczne mogą być obsługiwane zdecydowanie sprawniej niż papierowe, co z pewnością przekłada się na szybsze działanie Wydziału, szybsze zasilenie baz, szybszą dostępność operatu przy zgłoszeniach itd.