O nas

Wydział Geodezji i Katastru

Wydział Geodezji i Katastru jest jednym z 18 wydziałów/biur funkcjonujących w strukturze Starostwa Powiatowego w Piasecznie.

Wydział Geodezji i Katastru realizuje przede wszystkim zadania administracji rządowej z zakresu geodezji i katastru szczebla powiatowego związane z prowadzeniem powiatowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego.

Aktualnie Wydział liczy około 60 pracowników.

Pracami Wydziału kieruje Geodeta Powiatowy, który jednocześnie pełni funkcję Naczelnika Wydziału – więcej informacji

Wydział Geodezji i Katastru prowadzi sprawy z zakresu:

  • ustawy z dnia 17 maja 1989 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne
  • ustawy z dnia 3 lutego 1995 r. o ochronie gruntów rolnych i leśnych
  • ustawy z dnia 29 czerwca 1963 r. o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych
  • ustawy z dnia 13 października 1998 r. Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną w zakresie regulacji dróg powiatowych
  • ustawy z dn. 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami w zakresie regulacji stanów prawnych nieruchomości Skarbu Państwa

W szczególności do zadań Wydziału należą:

  • zakładanie i aktualizacja mapy zasadniczej
  • zakładanie i modernizacja geodezyjnych osnów szczegółowych
  • prowadzenie ewidencji gruntów i budynków, w tym w szczególności jej aktualizacja, udostępnianie  i modernizacja,
  • prowadzenie geodezyjnej sieci uzbrojenia terenu, w tym w szczególności jej aktualizowanie i udostępnianie,
  • prowadzenie rejestru cen nieruchomości, w tym jego uzupełnianie, aktualizowanie i udostępnianie,
  • prowadzenie bazy danych obiektów topograficznych BDOT 500, w tym jego uzupełnianie, aktualizowanie i udostępnianie,
  • przeprowadzenie powszechnej taksacji nieruchomości oraz opracowanie map i tabeli taksacji,
  • ochrona znaków geodezyjnych, grawimetrycznych i magnetycznych,
  • koordynowanie usytuowania projektowanych sieci uzbrojenia terenu,
  • prowadzenie gleboznawczej klasyfikacji gruntów,
  • rozpatrywanie i merytoryczne prowadzenie spraw z wniosków osób fizycznych i prawnych oraz jednostek nie posiadających osobowości prawnej dotyczących geodezji, kartografii i katastru na poziomie powiatu,
  • rozpatrywanie oraz merytoryczne prowadzenie spraw w zakresie ochrony gruntów rolnych, w tym wyłączenia gruntów z produkcji rolnej oraz rekultywacji gruntów,
  • rozpatrywanie oraz merytoryczne prowadzenie spraw w zakresie wspólnot gruntowych i mienia gromadzkiego w zakresie zadań starosty,
  • regulacja stanu prawnego gruntów w pasach dróg powiatowych,
  • regulacja stanu prawnego nieruchomości Skarbu Państwa, którymi gospodaruje Starosta
  • współdziałanie z innymi organami i jednostkami w zakresie spraw geodezyjno-kartograficznych.

W ramach realizacji zadań Wydział Geodezji i Katastru prowadzi:

  • powiatowy zasób geodezyjny i kartograficzny
  • ewidencję gruntów i budynków
  • rejestr cen nieruchomości
  • geodezyjną ewidencję sieci uzbrojenia terenu
  • rejestr szczegółowych osnów geodezyjnych
  • bazę danych obiektów topograficznych (BDOT500)
  • koordynację usytuowania projektowanych sieci uzbrojenia terenu w ramach narad koordynacyjnych
  • mapę zasadniczą

Powiat piaseczyński obejmuje 6 gmin, w tym:

  • 4 gminy miejsko-wiejskie: Góra Kalwaria, Konstancin-Jeziorna, Piaseczno, Tarczyn
  • 2 gminy wiejskie: Lesznowola, Prażmów;

co stanowi 10 jednostek ewidencyjnych:

  • Góra Kalwaria – miasto
  • Góra Kalwaria – obszar wiejski
  • Konstancin-Jeziorna – miasto
  • Konstancin-Jeziorna – obszar wiejski
  • Lesznowola
  • Piaseczno – miasto
  • Piaseczno – obszar wiejski
  • Prażmów
  • Tarczyn – miasto
  • Tarczyn – obszar wiejski,

w których łącznie jest 385 obrębów ewidencyjnych (obrębów miejskich jest 175; obrębów wiejskich jest 210).

Przeczytaj także