Historia e-usług w naszym Wydziale

Pierwszymi dokumentami urzędowymi z zakresu geodezji i kartografii w Powiecie Piaseczyńskim były rejestry gruntów, które do roku 2000 zostały całkowicie przeniesione do postaci cyfrowej przez Organy prowadzące ewidencję gruntów i budynków, według stanu aktualnych wpisów. Od tego czasu pisane rejestry gruntów zastąpiono numerycznymi bazami danych, wspomaganymi odpowiednimi programami komputerowymi.

Na przełomie 2000 i 2001 roku rozpoczęto również prace z numeryczną mapą zasadniczą i ewidencyjną. W ramach prac bieżących wewnątrz urzędu oraz zleceń zewnętrznych stopniowo przetwarzano mapy analogowe do postaci cyfrowej. Proces ten był jednak dość powolny, przede wszystkim z dwóch powodów: był pracochłonny i kosztowny. Pełna i kompletna cyfryzacja map: zasadniczej oraz ewidencyjnych powiatu piaseczyńskiego została wykonana w latach 2010–2011 w ramach projektu „Wypracowanie i wdrożenie innowacyjnych metod integracji danych katastralnych, mapy zasadniczej i Bazy Danych Topograficznych oraz modernizacja usług publicznych świadczonych przez Służbę Geodezyjna i Kartograficzna” (tzw. Projektu Norweskiego), realizowanego przez Samorząd Województwa Mazowieckiego we współpracy z Głównym Geodetą Kraju oraz samorządami powiatu piaseczyńskiego oraz miasta Płocka, i współfinansowanego ze środków Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego w ramach priorytetu 2.4. „Rozwój zasobów ludzkich poprzez m.in. programowanie wyksztalcenia i szkoleń, wzmacnianie w samorządzie i jego instytucjach potencjału z zakresu administracji lub służby publicznej, a także wzmacnianie wspierających go procesów demokratycznych” (szczegóły dotyczące projektu znajdują się pod linkiem: https://geodezja.mazovia.pl/projekty/geo/startgeo.html). Dotychczasowa analogowa mapa zasadnicza, prowadzona w formie nakładek podziału sekcyjnego, oraz analogowe mapy ewidencyjne w skalach 1:5000 i 1:2000 (tereny wiejskie) oraz 1:1000 i 1:500 (dla terenów miast) w wyniku konwersji zostały przetworzone do postaci cyfrowej: wektorowej, obiektowej. Tym samym z dniem 1 maja 2011 roku analogowe mapy zostały zastąpione formą numeryczną, a jednocześnie stały się materiałem zasobu niepodlegającym aktualizacji. Przetworzenie obu map do postaci cyfrowej stało się początkiem rozwoju e-usług w zakresie geodezji i kartografii w powiecie piaseczyńskim, który to rozwój umożliwia cyfryzację kolejnych danych przestrzennych tj. innych ewidencji i zbiorów danych prowadzonych przez organy administracji publicznej, w tym m.in. numerację porządkową nieruchomości, miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego, uproszczone plany urządzania lasów itd.

Po zapewnieniu bieżącego dostępu do danych ewidencji gruntów i budynków organom gmin dla potrzeb prac własnych, w Wydziale Geodezji i Katastru położono nacisk na rozbudowę portalu mapowego w zakresie usprawniania obsługi zgłoszeń prac geodezyjnych na linii Geodeci–Urząd/Ośrodek oraz Interesanci–Urząd.

Rozbudowa e-usług dla Geodetów wymagała wiele pracy po stornie Wydziału Geodezji i Katastru, związanej z utworzeniem cyfrowych zakresów prac geodezyjnych (lata 2012–2015) oraz skanowaniem dokumentów państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego (lata 2013–2022). Następnie wprowadzano e-usługi związane z zakupem mapy zasadniczej wg stanu archiwalnego, rejestrem cen i wartości nieruchomości (e-RCWIN), cyfrową obsługą zespołu uzgadniania sytuowania projektowanych sieci (e-ZUD), możliwością przekazania operatu elektronicznego (lub operatu w postaci hybrydowej) oraz kolejnymi usługami usprawniającymi pracę z poszczególnymi branżami: Geodetami, Projektantami czy Rzeczoznawcami Majątkowymi. Jednocześnie uruchomiono możliwość zakupu mapy zasadniczej oraz danych z ewidencji gruntów i budynków (wypis/informacja z ewidencji gruntów i budynków). Po zintegrowaniu bazy mapy zasadniczej z ewidencją gruntów i budynków (maj 2020 roku) wprowadzono kolejne możliwości cyfrowej obsługi: Kancelarii Komorniczych oraz innych organów i instytucji publicznych, oraz dalsze usprawnianie cyfrowej obsługi w zakresie administracji (e-zawiadomienia z EGiB, e-KW itd.). 

Wszystkie nasze e-usługi zostały połączone z płatnością elektroniczną, dzięki czemu cieszą się one coraz większym zainteresowaniem oraz spełniają oczekiwania wszystkich Interesantów – przede wszystkim sprawne pozyskanie danych i dokumentów. W latach 2016 i 2017 otrzymaliśmy nagrody: II i III stopnia za wdrożenia innowacyjnych elementów technologii iGeoMap/ePODGiK w powiecie piaseczyńskim: elektroniczne narady koordynacyjne (usługa wprowadzona w roku 2015) oraz operat elektroniczny (usługa wprowadzona w roku 2016). W roku 2019 i 2020 otrzymaliśmy w głosowaniu wśród geodetów uprawnionych odpowiednio 5 i 7 miejsce w Plebiscycie organizowanym przez Głównego Geodetę Kraju na najlepszy Powiatowy Ośrodek Geodezyjny i Kartograficzny w Kraju.

Poniżej prezentujemy krótkie kalendarium, ukazujące historię wprowadzania kolejnych e-usług w naszym Wydziale:

  • 2011 – dostęp on-line do bazy danych EGiB dla jednostek samorządu terytorialnego,
  • 2011 – pierwsza e-usługa w Wydziale Geodezji i Katastru w Piasecznie – możliwość zgłoszenia prac geodezyjnych on-line,
  • 2012 – wprowadzenie możliwości zakupu mapy zasadniczej przez internet,
  • 2012 – połączenie między mapą zasadniczą a numeracją porządkową z Gmin: Lesznowola, Piaseczno, Prażmów i Góra Kalwaria,
  • 2013 – wprowadzenie możliwości zakupu informacji na temat działki ewidencyjnej przez internet,
  • 2014 – zakup e-operatów archiwalnych (przetworzonych do postaci elektronicznej) do zgłoszeń prac geodezyjnych,
  • 2015 – pierwsze wnioski o narady koordynacyjne ZUDP on-line (iGeoZUD),
  • 2016 – pierwszy operat elektroniczny (tzw. e-Operat) złożony w naszym Wydziale,
  • 2019 – wprowadzenie systemu e-RCiWN – portal dedykowany dla rzeczoznawców majątkowych, umożliwiający zakup danych o transakcjach notarialnych dla celów wyceny nieruchomości,
  • 2020 – połączenie EGiB ze ZSIN,
  • 2020 – połączenie EGiB z numeracją porządkową z Gmin: Lesznowola, Piaseczno, Prażmów i Góra Kalwaria,
  • 2020 – e-Komornik – portal przeznaczony dla komorników sądowych do realizacji ich zadań własnych,
  • 2020 – e-Zapytania EGiB – elektroniczna obsługa on-line Organów i Instytucji do realizacji zadań własnych w zakresie danych EGiB,
  • 2020 – automatyczna rezerwacja numerów działek do podziału przez wykonawców prac geodezyjnych do zgłoszeń prac geodezyjnych,
  • 2020 – e-Wypis – wprowadzenie możliwości pobrania on-line uproszczonego wypisu z rejestru gruntów, wypisu z rejestru budynków i rejestru lokali dla właścicieli nieruchomości,
  • 2021 – połączenie mapy zasadniczej z decyzjami o wyłączeniu gruntów z produkcji rolnej i leśnej,
  • 2021 – połączenie mapy zasadniczej z decyzjami Wydziału Architektoniczno-Budowlanego o Pozwoleniu na budowę i zgłoszeniami,
  • 2021 – połączenie EGiB z elektronicznymi księgami wieczystymi (e-KW) poprzez ZSIN,
  • 2021 – e-UPUL – wydawanie zaświadczeń z Uproszczonego Planu Urządzania Lasu (UPUL) na potrzeby sprzedaży nieruchomości prywatnych z użytkiem las (Ls), koordynacja wdrożenia usługi realizowana w całości przez nasz Wydział,
  • 2022 – e-Zawiadomienia z EGiB dla organów podatkowych (gmin) – usługa zapewnia przekazanie danych mających znaczenie dla wymiaru i poboru podatków: rolnego, leśnego i od nieruchomości do Gmin w czasie rzeczywistym,
  • 2022 – e-Wypis bez danych osobowych – usługa przeznaczona dla wszystkich Interesantów,
  • 2022 – e-Mapa ewidencyjna w formacie DXF – możliwość zamawiania mapy ewidencyjnej w formacie DXF, z której w szczególności korzystają geodeci, projektanci, rzeczoznawcy majątkowi, urbaniści, architekci,
  • 2024 – Elektroniczne oklauzulowanie dokumentów – usługa umożliwiająca przesłanie przez Geodetów dokumentów elektronicznych (PDF) do oklauzulowania przez organ prowadzący PZGiK (dotyczy każdej pracy zgłoszonej po 31 lipca 2020 r.)

Powyższa lista to tylko krótki opis wielu lat wytężonej pracy w Wydziale Geodezji i Katastru, aby nieustannie wdrażać i upowszechniać nowe rozwiązania w administracji publicznej szczebla powiatowego.

Serdecznie dziękujemy firmie Geo-System Sp. z o.o. za lata wspólnej pracy nad rozwijaniem i upowszechnianiem e-usług, a Państwa zachęcamy do dalszego korzystania z tych usług w przyszłości.

Monika Jaroszewska
Geodeta Powiatowy

Przeczytaj także